• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Семинар НУГ о музыкальном наследии

30 октября участники НУГ провели семинар о проблематизации популярной музыки как культурного наследия. 

На семинаре обсуждались черновик англоязычной статьи Елизаветы Лысенко «"Pesniary" in the Belarusian Heritage Discourses», которая будет опубликована в рамках программы препринтов НИУ ВШЭ, и доклад Валерии Овчаровой по теме «Альбом-трибьют Егору Летову: отношение к наследию "Гражданской обороны"». См. аннотации статьи и доклада.

 

Елизавета Лысенко «"Pesniary" in the Belarusian Heritage Discourses»

The music of vocal-instrumental ensemble "Pesniary" is recognized in Belarus as a cultural heritage that must be saved and protected. In this paper, approach of critical heritage studies is used to show, how this meaning of heritage is created, what heritage discourses exist in Belarus and how they constitute different meanings of heritage. Focus of the paper is on the confrontation and interrelation between the authorized, self-authorized and unauthorized heritage discourses. As well, the use of heritage for constitution of national identity narratives is analysed. The key points of the preservation and management of heritage in Belarus are establishment of the heritage continuation and authenticity, exclusion of contradictory interpretations of the heritage, its interrelation to the particular version of the past, and hence the particular identity narrative. One of the main actors in the authorized heritage discourse is the government that puts efforts into recognizing and funding the one version of the heritage that corresponds with the state's cultural policy. Self-authorized and unauthorized heritage discourses use the "Pesniary" heritage to express national components of the collective identity and revive the past.

 

Валерия Овчарова «Альбом-трибьют Егору Летову: отношение к наследию "Гражданской обороны"»

Исследование посвящено тому, как в данном случае можно понимать наследие через пересечение идентичностей разных сообществ (фанатов Летова и более широкого комьюнити современных музыкантов), через что каждое из сообществ авторизирует альбом и почему поклонниками Летова трибьют был воспринят довольно агрессивно. Еще я отдельно остановлюсь на эволюции понятия трибьют, феномене аутентичности в музыке и непосредственно содержании альбома: как сделан проект и что оказалось в фокусе — закрепление или переопределение наследия.